Saturday 13 October 2012

Julia


Nama saya Julia. Saya punya sifat yang pelik. Sejak kecil saya selalu merasa cool kalau tubuh aku diperhatikan oleh orang lain, baik lelaki mahupun wanita. Pada waktu berumur 7 tahun, saya selalu bermain doktor-doktor dengan kawan laki-laki mahupun perempuan. Pada waktu itu saya merasa sangat seronok sewaktu badanku dipegang-pegang dan diperiksa oleh kawan-kawanku.

Masa berumur 12 tahun, saya telah terjumpa majalah lucah di bilk ibu dan bapaku. Di majalah itu saya melihat seorang wanita berposing tanpa pakaian di atas sebuah pentas dan ramai orang melihatnya dari tempat duduk di bawah pentas. Saya perempuan tu seronok sekali meperlakukan sedemikian. Malam itu saya berterusan memikirkan hal itu. Ketika hendak tidur, saya berpikir bagaimana kalau saya tidur tanpa pakaian. Ketika saya itu saya pun berbogellah ketika tu, saya merasa begitu seronok, pengalaman yang agak berlainan. Semenjak itu saya selalu tidur tanpa mengenakan pakaian walaupun bra dan seluar dalam. Yang cukup susahnya kalau saya menumpang tidur di rumah kawan-kawanku. Tapi nyaris saya selalu dapat merancang bila saya hendak bangun tidur, tapi saya akan menunggu kawan saya tidur barula saya menanggalkan kesemua pakaian dengan melepaskan seluruh baju dan pergi tidur. Kemudian saya bangun tidur sebelum kawan di sebelah bangun.

Pernah sekali kawanku bangun lebih dulu dariku. Ketika itu dia bertanya mengapa saya tidur bogel, saya cuma berkata menjawab malam tadi amat panas sehingga saya buka semua baju.

Beberapa minggu selepas itu, saya merasa tidak puas jika hanya tanpa pakaian pada waktu hendak tidur sahaja. Semenjak itu saya selalu menanggalkan pakaianku ketika berada di dalam bilik. Seluruh kegiatan yang saya lakukan di dalam bilik sahaja, kalau menonton TV atau belajar saya juga lakukan tanpa mengenakan pakaian sehelaipun. Dan semenjak itu saya semakin selalu berada di kamat berbanding di ruang luar bilik.

Pernah sekali ibu terus meluru masuk ke bilikku tanpa mengetuk ketika sedang hendak tidur. Di waktu itu saya sedang berbogel di depan meja solek, saya amat terkejut. Ibu segera menanyakan apa yang saya sedang lakukan, dengan tenang saya menjawab yang saya baru saja hendak mandi. Selepas itu dengan terpaksa saya terus ke bilik mandi walaupun baru sahaja selesai mandi. Pada umur 16 tahun pula, saya mula mencuba untuk bagaimana kalau saya berjalan di pekarangan belakang rumah tanpa seutas benangpun di tubuh. Pada waktu petang pulang dari sekolah saya cuba lakukan perkara itu. Dari bilik saya menggunakan jubah yang biasa saya gunakan untuk mandi (tentunya tanpa mengenakan apapun di sebaliknya) dan pergi ke pekarangan belakang rumah. Di laman belakang tersebut saya lepaskan jubah mandiku dan berjalan-jalan mengelilingi pekarangan belakang rumahku. Saya merasa sangat seronok ketika itu. Di sana saya melihat jiranku sedang mencuci kereta. Diantara rumahku dan jiranku ada semak yang membatasi yang tingginya setinggi leher. Di balik semak itu saya bersembang dengan jiranku (dia tidak tahu saya tidak mengenakan baju sama sekali. Kalaulah dia tahu...). selepas peristiwa itu saya selalu melakukan perkara itu waktu pulang sekolah.

Suatu hari ketika saya sedang bersantai-santai di laman belakang rumahku dengan tubuh yang bogel, abangku, Adi, terpandang secara tiba-tiba kerana dia menyangka tiada sapa di rumah. Saya sangat ketakutan etika itu, tetapi dia tidak berkata apa-apa dan langsung masuk ke dalam rumah. Saya segera lari ke bilik. Adi tidak berkata apapun setelah itu, bahkan ketika makan malam, ia bersikap seperti biasa. Saya amat bingung apakah seharusnya saya seronok ditonton ataupun merasa pelik akan kejadian itu. keesokan harinya saya mencuba apakah reaksi Adi jika melihatku bogel untuk sekali lagi. Waktu itu saya lihat pintu biliknya terbuka. Saya segera menanggalkan seluruh pakaianku dan berjalan dihadapan biliknya. Sewaktu saya melewati biliknya, dia memanggilku. Saya merasa sangat tergamam dan merasakan dia akan memarahiku. Tetapi ia hanya menanyakan apakah saya masih punya kertas examination pad. Saya ambilkan beberapa helai untuknya. Ia hanya mengucapkan terima kasih dan kembali meneruskan kerjanya. Saya dekati dia dan menanyakan apa yang dikerjakan. Dia menjawab yang dia sedang mengerjakan tugas universitinya. Bahkan sama sekali dia tidak menghiraukan keadaanku yang tanpa seutas benang pun, dan bersikap seolah-olah yang saya ketika itu mengenakan baju yang lengkap. Saya cukup gembira dengan keadaan itu sehingga saya tidak perlu berwaspada lagi terhadap Adi kalau saya tidak mengenakan baju. Sejak itu kalau hendak mandi, saya cuma bawa tuala dari bili dan berjalan ke atas menuju bilik mandi (bilikku dan Adi berada di tingkat 1) tanpa perlu mengenakan pakaian ataupun jubah mandi lagi.

Pernah satu ketika, kedua orang tuaku pergi ke kampung. Abangku juga tidak ada di rumah. Saya merasa inilah saatnya. Dan waktu itu saya berlenggang di sekeliling rumah tanpa memakai baju seutaspun. Saya merasa sangat bahagia dapat menonton TV dengan telanjang, memasak di dapur, dan makan tanpa perlu mengenakan pakaian lagi, dan saya merasa bahagia sekali. Waktu saya berumur 17 tahun, pada suatu pagi, saya merasa yang saya sangat benci jika saya mengenakan pakaian di tubuh saya. Setelah mandi, saya terus menyikat rambut, mengenakan kasut, mengambil beg, dan berangkat menuju ke sekolah tanpa mengenakan baju terlebih dahulu. Saya berhasil untuk berjalan sampai keluar dari kawasan rumah dan berdiri di tempat perhentian bas. Begitu ramai orang melihat kepadaku, dan semuanya berasa hairan. Ada beberapa orang kaum ibu yang terus menutup muka mungkin mereka merasa malu kaum sejenis mereka berbogel di khalayak umum iaitu saya yang bangga diriku berbogel dan ditontoni. Saya sama sekali tidak merasa malu. Saya malah merasa bangga dan sangat bahagia. Saya merasa beginilan kehidupan yang saya inginkan. Sampai saya ditangkap oleh pegawai majlis perbandaran dan dijemput di balai polis oleh kedua orang tuaku. Kedua orang tuaku sangat marah dan merasa sangat malu dengan perilaku saya. Dan saya dibawa ke klinik psikitari dan saya dimestikan untuk dikaunseling dan dibimbing secara berkala. Pakar psikitari itu mengatakan yang saya telah menderita oleh satu sindrom yang amat-amat jarang berlaku iaitu sifat eksibisionis?


No comments:

Post a Comment